How to fall asleep

God morgon!
Alltså, jag har sovit så dåligt inatt så det är helt sjukt. Man blir så less. Först kunde jag inte somna på kvällen förrän efter 2h. Och till råga på det har jag vaknat varannan timme ända tills det var dags att gå upp..

Någon mer än jag som har svårigheter med att somna ibland? - här kommer några enkla tips till oss på vad man kan göra för att somna lättare

+ läs en bok, även om du inte brukar göra det

+ konditions-/styrketräna några timmar innan (dock varierar detta, vissa blir pigga, vissa blir sega & trötta)

+ spela något minispel på mobilen, gärna något som är svårt för då tröttnar du förhoppningsvis, annars, dumpa mobilen.

+ utför några andningsövningar, försök slappna av, känn efter om du verkligen gör det. kanske rent av, meditera?

+ sov naken, eller med få och tunna sängkläder på dig.

+ känner du dig stressad över morgondagen? skriv isåfall ner allt du ska komma ihåg på en "to do list". när du har fått skriva ner det kan du släppa det tills morgondagen och koncentrera dig på att slappna av.

+ somna till avslappnande musik

+ tvätta ansiktet och borsta tänderna innan du ska sova, eller kanske t.o.m ta en varmdusch.

- tänk inte på hur mycket sömn du kommer få (detta felet gör jag många gånger) huvudsaken är att sova avslappnat och bekvämt, strunta i hur många timmar det blir.

- ät ett par timmar innan sovdags..


Om inget av detta fungerar, gå istället upp ur sängen och gör något tills du känner dig trött igen. I sängen ska man sova, inte ligga och vrida sig i timtals (som jag gjorde igår...) :)

Kommentarer
Postat av: Emelie

Har ju också problem med att somna! Kan ta flera timmar om jag inte är så trött... Brukar trötta ut mig med hjälpa av tv, läsa eller skriva dagbok.

2010-11-20 @ 16:15:39
URL: http://eemmee.devote.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0