Kock-Vico

Ja, idag har jag gjort en supergod banan-/chokladkaka! Och till middag serveras blodpuddig, kroketter/potatisklyftor samt vitlöksbröd. Fin fint!

Fel ordning men så kan det vara. Gillar man sött så....dåå kan man inte hålla sig att göra kakan sist!

Här kommer receptet på kakan!

3 ägg
2 dl socker
80 g smör
3 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 msk vaniljsocker alt. 4 msk kakao
3 mogna bananer

Sätt ugnen på 175C

Vispa ägg + socker
smält smöret
blanda alla torra ingredienser för sig
mosa bananerna för sig. Jag gjorde det för hand med en gaffel, men det går säkert lika bra med en stavmixer om man vill speeda upp processen lite och slippa få ont i händerna.
bröa en sockerkaks-form eller..vilken form du än vill.

Blanda i alla ingredienser i socker/äggsmeten.
In i formen, in lågt i ugnen. Låt gräddas i 35-40 minuter alt. 15-20 min om du gör kakorna i muffinsformar.

I min kaka hade jag som sagt kakao istället för vaniljsocker, och kakan fick gräddas i 35 minuter. Den blev gryyymt god och lite sådär kladdig i mitten. Men det är ju en smaksak! Den var godast kall.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0